el-cykel i forhold til el-knallert


Efter mit indlæg i går om det andet køretøj er jeg blevet gjort opmærksom på et par ting som jeg ikke havde taget hensyn til. Disse ting tipper absolut min beslutning fra at ville købe en el-knallert til en el-cykel.
Batterierne er i de fleste tilfælde flere generationer nyere på el-cykler end for el-knallerter, og de vil typisk blive ladet op indendørs. Derfor vil holdbarheden under danske forhold også være bedst for cyklens vedkommende. Jeg vidste godt at teknologien var ældre, men jeg havde forventet at el-knallertens lastevne der er ca. 10 gange større end cyklens kunne udnytte denne teknologi optimalt. Men det virker ikke som tilfældet.
El-cykler har været på markedet i Danmark i mange år, og den kan derfor repareres hos de fleste cykelsmede.
Den typiske el-cykel er indstillet til at køre 25 km/t og hastigheden på nye knallerter vil blive sat ned til netop 25 km/t.
Ideen med en el-knallert er stadig fantastisk god men flere påpeger at man ikke udnytter den ekstra lastevne til at få en reel høj aktionsradius. Således er har flere oplevet at man kan køre lige så langt på en el-cykel der er indstillet til at kunne køre uden brug af pedaler, som på en mindre el-knallert.
En elcykel skal ikke forsikres og indregistreres så alt i alt, er der kun meget få faste udgifter. Og med priser der stadig er faldende vil el-cykler om ganske få år sandsynligvis være almindelig for alle aldersgrupper.

Ingen kommentarer: