Hvad er energi og sparer man egentlig strøm på lavenergi elprodukter?

Har fundet en fantastisk artikel om hvad energi er, som vi alle kan blive klogere af.
Her er jeg blevet klogere på et par af de sparetricks vi alle har indrettet os på.
Eksempelvis at der ikke er noget el sparet hvis man har elvarme, og skifter ens elektriske lys om til energisparepærer. Af den simple grund at alt den el man sparer på lyset normalt ville have været en varmekilde, som nu skal erstattes af elvarme. Det samme kan siges om standbystrøm der også reelt er ekstra opvarmning af boligen.

En forsigtig konklusion er altså at det man sparer på strømmen i ens bolig, bruger man ekstra på opvarmning. Og hvis ens varmekilde er el, (eller dyr) så vil man kun have en besparelse i sommerhalvåret hvor man ikke har et stort varmebehov.
I mit tilfælde hvor min varmekilde er fra et lille gasfyret fjernvarmeværk, med et ineffektivt fordelingsnet, kan det absolut diskuteres om jeg overhovedet skal bruge penge på elbesparelser. 

Muligvis kan det være en rigtig god forretning at jeg netop har fået udluftning med varmeveksling. Den el jeg bruger, vil sænke luftfugtigheden i mit hus og vil betyde at jeg ikke behøver lufte yderligere ud. Begge dele noget der vil sænke mit varmebehov.

Ingen kommentarer: