Smartgrid og oplagring af energi


Med de nye regler for solceller vil det være oplagt at lave små private ellagre. Jeg mener imidlertid at det vil være tåbeligt da vi allerede har et netværk som kan fordele energien. Ved at gøre det rentabelt at fordele sit forbrug, vil nettet kunne udnytte mere energi, istedet for at disse mere eller mindre farlige private ellagre.
Jeg vurderer at jeg selv vil kunne omfordele mindst halvdelen af mit forbrug, hvis jeg installerede timere og tænkte mig lidt om. Men det skulle der være et markant incitament til før jeg ville gøre. Eksempelvis at den dyreste kvh er 5-10 gange dyrere end den billigste.
Allerede nu begynder vi at få mange apperater som er gode til smartgrid eksempelvis bærbare computere, ipads, elcykler, støvsugerrobotter osv. Alle disse ting vil kunne aftage overskudsstrøm på kort sigt. Som privatforbruger ser jeg intet behov for at kunne oplagre strøm i anden form end til brug i en eldreven ting som de nævnte. Til gengæld forventer jeg at antallet af batteridrevne apparater eksploderer, og eksempelvis vaskemaskiner vil med fordel kunne have smartgrid vaskeprogrammer hvor temperatur og vaskelængde varierer efter energiprisen.

Som mange har nævnt ser jeg derimod både økonomi og fordele i at kunne opbevare "gratis" varme, som er min husholdnings klart største forbrugspost, og det eneste sted hvor jeg på nuværende tidspunkt vil kunne få en økonomisk gevinst.
Her har jeg hørt om to projekter som jeg kunne finde på at lave. Et en solcelledreven pumpe der driver en traditionel solfanger. Overskudsenergien leden ned i en dyb gulvvarme som er placeret i fundamentet under huset (kræver at man har en dyb isoleret sokkel og har isoleret under gulvvarmen) dette anlæg burde kunne holde et hus frostfrit året rundt og vil kunne øge temperaturen på forbrugsvand i vinterhalvåret. Og lidt firkantet så kræver den bare at man isolerer lidt ekstra når man graver ud til sit nye hus.
Den anden løsning jeg har hørt med overskuds energi er at bruge den til at forlænge sæsonen i sit drivhus ved at lede varme derind, evt også i en fiskedam med karper der kan omsætte ens græsaffald til gødning og virke som forsinkelse på ens afløbsrør (noget der på sigt vil kunne give en billigere afledningsafgift)
Man får altså omsat ens varme til mad og gødning til haven. (Her vil ren el kunne omsættes til at drive vækstlamper med billige batterier så dagene forlænges og afgrøderne kan vokse hurtigere)
Jeg forventer at det bliver kombinationen af smartgrid (som er et langt større potentiale i end alle former for el opsamling) og overgangen til eldrevne køretøjer der vil være vejen frem. Alle former for private ellagre mener jeg hører til en tid til hvor det var en forudsætning for forsyningssikkerhed, og er reelt meningsløs at lave i private hjem i den vestlige verden.
Eksempel på en meget simpel smartgridløsning, som har virket i Norge i 80'erne var der to elmålere, en der måler det totale energiforbrug og en der kun målte når man havde brugt over en hvis grænse energi indenfor en time. Dette overforbrug betalte man ganske meget ekstra for. Derved kunne man billigere søge for forsyningssikkerheden og kunne klare sig med et lidt mindre elnet.
Et lovtiltag kunne være at brandbeskatte små benzinmotorer til eksempelvis motorplænklippere, græstrimmere osv. Det vil betyde at maskinparken i haverne primært vil køre på el og primært solenergi.

Ingen kommentarer: